Kisah Ahli Ibadah yang Berzina


Rasulullah saw. bercerita, "Ada seorang ahli ibadah dari kalangan bani Israel. Ia telah beribadah di dalam kuilnya selama 60 tahun. Hujan senantiasa membasahi bumi tempat kuil itu dan pepohonan pun tumbuh lebat menghijau di sekelilingnya.

Suatu ketika si rahib ingin keluar dari kuil dan berkata, "Seandainya aku turun dan melihat-lihat kebesaran Allah, maka akan bertambah kebaikanku." Kemudian si rahib turun dari kuilnya dengan membawa dua potong roti. Pada saat si rahib sedang berjalan, seorang wanita menemuinya. Si rahib dan wanita itu terlibat pembicaraan yang asyik sehingga si wanita lupa diri.

Demikian juga si rahib, ia kehilangan kesadarannya sehingga mereka melakukan zina. Kemudian si rahib turun ke kolam untuk mandi. Saat mandi, seorang pengemis datang kepadanya. Si rahib memberikan isyarat kepada pengemis itu agar ia mengambil dua potong roti miliknya. Kemudian si rahib itu meninggal.

Lalu ditimbanglah antara amal ibadah si rahib selama 60 tahun dengan perbuatan zinanya. Ternyata, amal si rahib lebih ringan. Tetapi ketika amal dua potong roti itu digabungkan ke amal baiknya, maka amal baiknya lebih berat daripada kesalahan yang ia lakukan. Si rahib pun diampuni dosa-dosanya. (HR Ibnu Hibban)

Ternyata suatu amal tidak ditentukan oleh jumlah dan tingkat kesulitan melakukannya, melainkan keikhlasannya dalam beramal.

 Bantu Like Ilmu Manjur: Like

Comments

Popular posts from this blog

10 Kota Terindah di Dunia

Dubai Termasuk dalam Tanda-tanda Kiamat